Sikkerhedskopiering til Google Drive
Denne guide viser, hvordan du automatisk kan lave en sikkerhedskopi i Google Drive af din konfiguration og data i Home Assistant (HA) ved installere et tilføjelsesprogram.
Er du ikke lige så cool (og heldig) som James Bond bør du sikkerhedskopiere din HA konfiguration og data, da du sandsynligvis får brug for at genindlæse dem på et tidspunkt.
Så kan du sove roligt om natten…😊
Hvis du ikke ønsker at bruge Google Drive, så findes der også løsninger, der kan lave backup til Dropbox eller en Samba share mappe på f.eks. din NAS eller en ekstern harddisk.
Men denne guide fokuserer altså på Google Drive. Og du kan faktisk bruge flere af løsningerne samtidigt, hvis du foretrækker at gå med liv og seler…
Installer Google Drive Backup som et tilføjelsesprogram
For at installere tilføjelsesprogrammet ”Home Assistant Google Drive Backup”, skal du navigere til menupunktet ”Indstillinger” -> ”Tilføjelsesprogrammer”.
Herefter klikker du på knappen ”Butik for tilføjelsesprogrammer” i nederste højre hjørne af skærmen:

Klik på de tre prikker i øverste højre hjørne og vælg ”Tilføjelsesregistre”:

Indtast stien til Google Drive tilføjelsesprogrammet (https://github.com/sabeechen/hassio-google-drive-backup) og klik på ”Tilføj” knappen og derefter ”Luk” knappen:

Nu skulle du gerne have fået ” Home Assistant Google Drive Backup” som et nyt tilføjelsesprogram i bunden af oversigten:

Klik på tilføjelsesprogrammet og tryk derefter på knappen ”Installer” og vent til installationen er færdig:

Vent med at trykke på Start knappen og vælg i stedet fanen ”Konfiguration”.
Her kan du bl.a. vælge, hvor ofte, der skal laves en sikkerhedskopi og hvor mange sikkerhedskopier, der skal gemmes lokalt i HA samt på Google Drive. Indstil, så det matcher dine ønsker:

Nu kan du gå tilbage til ”Info” fanen og starte tilføjelsesprogrammet. Vælg ”Start ved opstart” og ”Vagthund” for at sikre, at programmet altid er aktivt, når du starter HA. Vælg ”Vis i sidepanel”, hvis du vil have tilføjet et punkt i menuen, så du nemmere kan finde dine sikkerhedskopier. Klik derefter på ”Start” knappen og derefter på ”Åbn webbrugergrænseflade”.

Opret forbindelse til din Google konto
Du skal nu logge på din Google Drive konto for at kunne gemme dine HA sikkerhedskopier hos Google. Har du ikke allerede en Google konto, kan du oprette en gratis her og få 15 Gb lagerplads gratis.
Klik på knappen ”Authenticate with Google Drive” for at logge ind på din Google konto:

Du skal nu give tilføjelsesprogrammet tilladelse til at bruge din Google konto til at gemme sikkerhedskopier. Klik på ”Continue” knappen for at acceptere:

Du får nu vist en lang adgangskode (token). Klik på ”Copy” knappen for at kopiere den:

Gå nu tilbage til HA og indsæt koden i tekstboksen i bunden af skærmen ved at trykke ”Ctrl” + ”V” eller højreklikke og vælge ”Indsæt” og tryk derefter på ”Save” knappen”:

Klar, parat, sikkerhedskopier…
Nu er tilføjelsesprogrammet sat op, og du kan starte med at lave den første sikkerhedskopi ved at klikke på ”Backup now” knappen eller vente til den første backup foretages automatisk:

Backups foretages automatisk efter det interval, som du angav under konfigurationen ovenfor. Du kan altid ændre det ved at stoppe tilføjelsesprogrammet, ændre i konfigurationen og starte programmet igen.
Du kan i oversigten se, hvor mange backups, der er tilgængelige og hvor meget plads, de optager lokalt på din HA maskine og i Google Drive. Efterhånden, som din HA installation vokser i størrelse, vil det samme ske for dine sikkerhedskopier, så du kan evt. ændre antallet af versioner, der gemmes for ikke at løbe tør for plads.
Tusind Tak for sikkerhedskopieringsmetode og ikke mindst den rigtig fine brugervejledning.
Det virkede 1. Gang